Are there any side effects or interactions?
While those with heart disease and diabetes often benefit from fish oil (the primary source of DHA in the
diet),9 10 such people should check with their doctor before taking more
than 3 or 4 grams of fish oil per day for several months. Elevations in blood sugar have
sometimes been reported,11 though this may simply be due to small increases in weight resulting from high dietary fish
oil.12 While DHA combined with EPA from fish oil consistently lowers triglycerides, it occasionally increases LDL cholesterol.13
Fish oil is easily damaged by oxygen, so small amounts of vitamin E are often included in fish oil supplements
to prevent such oxidative damage.14 Doctors often recommend that people who
supplement with fish oil or DHA take vitamin E supplements to protect EPA and DHA within the
body from oxidative damage. Some evidence indicates that vitamin E may be protective against
oxidative damage caused by fish oil.15 However, animal researchers have reported
that the oxidative damage caused by DHA alone was not prevented with vitamin E
supplementation.16 The level of oxidative damage caused by DHA has not been shown
to result in significant health problems.
Some evidence suggests that adding vitamin E to EPA/DHA may prevent the fish oil-induced increase in serum
glucose.17 Similarly, the impairment of glucose tolerance sometimes caused by the
omega-3 fatty acid has been prevented by the addition of half an hour of moderate exercise
three times a week.18 The effect of DHA by itself on glucose levels has not been
adequately studied.
People who take fish oil containing EPA and DHA and who also take 15 grams of pectin per
day have been reported to have reductions in LDL
cholesterol.19 This suggests that pectin may overcome the occasional problem of
increased LDL cholesterol from fish oil supplementation. The LDL cholesterol-raising effect of
EPA and DHA may also be successfully prevented by taking garlic supplements (or presumably adding garlic to the
diet) along with EPA and DHA.20 Adding pectin or garlic when people supplement with
DHA by itself has yet to be studied.
According to a report in a Japanese medical journal, three people at high risk for colon cancer developed a variety of cancers after one to two years of supplementation with
DHA.21 To date, this report has not been confirmed by other researchers. To the
contrary, test tube studies report that DHA is toxic to cancer cells22 and may
someday be considered as an adjunct to conventional treatment for cancer.23
Similarly, animal studies suggest that DHA may inhibit cancer.24
At the time of writing, there were no well-known drug interactions
with docosahexaenoic acid.
1. Crawford MA, Costeloe K, Ghebremeskel K, et al. Are deficits of
arachidonic and docosahexaenoic acids responsible for the neural and vascular complications of
preterm babies? Am J Clin Nutr 1997;66(4Suppl):1032S–41S [review].
2. Soderberg M, Edlund C, Kristensson K, et al. Fatty acid composition of
brain phospholipids in aging and in Alzheimer’s disease. Lipids
1991;26:421–5.
3. Stevens LJ, Zentall SS, Deck JL, et al. Essential fatty acid
metabolism in boys with attention-deficit hyperactivity disorder. Am J Clin Nutr
1995;62:761–8.
4. Martinez M, Vazquez E. MRI evidence that docosahexaenoic acid ethyl
ester improves myelination in generalized peroxisomal disorders. Neurology
1998;51:26–32.
5. Maes M, Smith R, Christophe A, et al. Fatty acid composition in major
depression: decreased omega 3 fractions in cholesteryl esters and increased C20: 4 omega
6/C20:5 omega 3 ratio in cholesteryl esters and phospholipids. J Affect Disord
1996;38:35–46.
6. Edwards R, Peet M, Shay J, Horrobin D. Omega-3 polyunsaturated fatty
acid levels in the diet and in red blood cell membranes of depressed patients. J Affect
Disord 1998;48:149–55.
7. Peet M, Murphy B, Shay J, Horrobin D. Depletion of omega-3 fatty acid
levels in red blood cell membranes of depressive patients. Biol Psychiatry
1998;43:315–9.
8. Maes M, Christophe A, Delanghe J, et al. Lowered omega3
polyunsaturated fatty acids in serum phospholipids and cholesteryl esters of depressed
patients. Psychiatry Res 1999;85:275–91.
9. Leaf A, Weber PC. Cardiovascular effects of n-3 fatty acids. N
Engl J Med 1988;318:549–57.
10. Malasanos TH, Stacpoole PW. Biological effects of omega-3 fatty acids
in diabetes mellitus. Diabetes Care 1991;14:1160–79.
11. Schectman G, Kaul S, Kassebah AH. Effect of fish oil concentrate on
lipoprotein composition in NIDDM. Diabetes 1988;37:1567–73.
12. Toft I, Bonaa KH, Ingebretsen OC, et al. Effects of n-3
polyunsaturated fatty acids on glucose homeostasis and blood pressure in essential
hypertension. Ann Intern Med 1995;123:911–8.
13. Harris WS, Zucker ML, Dujovne CA. Omega-3 fatty acids in type IV
hyperlipidemia: fish oils vs. methyl esters. Am J Clin Nutr 1987;45:858
[abstract].
14. Piche LA, Draper HH, Cole PD. Malondialdehyde excretion by subjects
consuming cod liver oil vs. a concentrate of n-3 fatty acids. Lipids
1988;23:370–1.
15. Wander RC, Du S-H, Ketchum SO, Rowe KE. Effects of interaction of
RRR-alpha-tocopheryl acetate and fish oil on low-density-lipoprotein oxidation in
postmenopausal women with and without hormone-replacement therapy. Am J Clin Nutr
1996;63:184–93.
16. Kubo K, Saito M, Tadokoro T, Maekawa A. Changes in susceptibility of
tissues to lipid peroxidation after ingestion of various levels of docosahexaenoic acid and
vitamin E. Br J Nutr 1997;78:655–69.
17. Luostarinen R, Wallin R, Wibell L, et al. Vitamin E supplementation
counteracts the fish oil-induced increase of blood glucose in humans. Nutr Res
1995;15:953–68.
18. Dunstan DW, Burke V, Mori TA, et al. The independent and combined
effects of aerobic exercise and dietary fish intake on serum lipids and glycemic control in
NIDDM. Diabetes Care 1997;20:913–21.
19. Sheehan JP, Wei IW, Ulchaker M, Tserng KY. Effect of high fiber
intake in fish oil-treated patients with non-insulin-dependent diabetes mellitus Am J Clin
Nutr 1997;66:1183–7.
20. Adler AJ, Holub BJ. Effect of garlic and fish-oil supplementation on
serum lipid and lipoprotein concentrations in hypercholesterolemic men. Am J Clin
Nutr 1997;65:445–50.
21. Akedo I, Ishikawa H, Nakamura T, et al. Three cases with familial
adenomatous polyposis diagnosed as having malignant lesions in the course of a long-term trial
using docosahexanoic acid (DHA)-concentrated fish oil capsules. Jpn J Clin Oncol
1998;28:762–5.
22. Kafrawy O, Zerouga M, Stillwell W, Jenski LJ. Docosahexaenoic acid in
phosphatidylcholine mediates cytotoxicity more effectively than other omega-3 and omega-6
fatty acids. Cancer Lett 1998;132:23–9.
23. Bougnoux P, Germain E, Hubert B, et al. Cytotoxic drugs efficacy
correlates with adiposte tissue docosahexanenoic level in locally advanced breast carcinoma.
Br J Cancer 1999;79:1765–9.
24. de Bravo MG, de Antueno RJ, Toledo J, et al. Effects of an
eicosapentaenoic and docosahexaenoic acid concentrate on a human lung carcinoma grown in nude
mice. Lipids 1991;26:866–70.